خبرگزاری فارس: در آستانه ماه محرم ماه عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) دومین کنگره شعر عاشورایی در اردبیل برگزار می‌شود.
مسئول اجرای کنگره شعر عاشورایی در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبیل‌ افزود: تاکنون برای این کنگره بزرگ 217 اثر در قالب شعر از استان‌های مختلف ارسال شده است. شفیع شکوهی گفت: تاکنون از 17 استان کشور شامل گیلان، مازندران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مرکزی، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، استان سمنان و استان همدان آثاری به این کنگره ارسال شده است.
وی مهلت ارسال آثار را آخر مهرماه اعلام کرد و اظهار داشت: اساتید مجرب در طول یک ماه آثار رسیده را بررسی و بعد از دقت و توجه به آثار ارزنده برگزیده‌ترین نمونه‌ها را انتخاب و برای قرائت در کنگره معرفی خواهند کرد.

شکوهی زمان اجرای این کنگره را بیست و یکم آذر ماه اعلام کرد و خاطر نشان کرد: اهداف کمی این همایش که در 25 استان کشور برگزار می‌شود چاپ و نشر 25 جلد کتاب نوحه‌های برگزیده و نیز چاپ و نشر مجموعه آثار منتخب خصوصاً اشعار زیبا و مناسب است.
مسئول اجرای کنگره اهداف کیفی برنامه را زمینه‌سازی برای شناسایی، سازماندهی و جذب استعدادهای نهفته در عرصه ادبیات آیینی، برقراری ارتباط بیشتر میان اهل قلم از یک سو و سازمان تبلیغات از سوی دیگر، زمینه‌سازی جهت تولید، آماده‌سازی و تهیه منابع مورد نیاز و کتاب‌های خوب برای جامعه مداحان و آگاهی و شناساندن آسیب‌ها و معضلات در عزاداری و شادمانی معصومان است.
وی مخاطبان اصلی کنگره را اهل قلم با محوریت شاعران دانست و تصریح کرد: در بخش شعر و نثر ادبی بیشتر محورها مقتل، مدیحه، پیام‌های عاشورا، عدالت‌طلبی، رویدادها و سیر تاریخی قیام عاشورا می‌باشد.
شکوهی ادامه داد: در بخش مقالات نیز آثار و نوشته‌ها باید بر محور قیام عاشورا، درس‌هایی از عاشورا، بایسته‌های حرفه مداحی، شئون مناسبت‌ها و آسیب‌شناسی مراسم مذهبی است.
وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری این کنگره برای دومین بار در استان شاهد جهشی مناسب در بخش شعر و مرثیه‌سرایی ماه محرم باشیم.





برچسب ها : خبرلر  ,  شعر عاشورایی  ,