سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراسم سنتی - مذهبی « پولکه» در واپسین روزهای دهه نخست ماه محرم با شکوهی هر چه تمام در بخش هایی از جنوب استان آذربایجان شرقی برگزار می شود. این مراسم در مناطقی چون روستاهای شهرستان عجبشیر (مانند شیشوان و هروان) و شهرستان بناب، با شور و شوق خاصی برپا می شود. "پولکه" نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیمی می بندند و بعد از نفت اندود کردن، آتش می زنند.
در شب های نزدیک به تاسوعای حسینی و شب تاسوعا، ده ها "پولکه" آتشین در میان عزاداری های دیگر و در فضای تاریک شب چرخانده می شود و این چنین بر ظلمت و تاریکی شب هایی چنین غم افزا غلبه می شود.
"پولکه ها" را در تاریکی شب می چرخانند و یاد ?? خورشید فروزان دشت کربلا را گرامی می دارند و اینجاست که اشک دلسوختگان اهل بیت را بر گونه ها جاری می گردد. گروه کثیری از مردم از سایر شهرها و روستاهای آذربایجان جهت مشاهده مراسم "پولکه" در ایام محرم به مناطق جنوب استان آذربایجان شرقی سفر می کنند. "پولکه" از منحصر به فردترین مراسم های عزاداری حسینی که نظیر آن در سایر مناطق شیعه نشین جهان برگزار نمی شود.
مقاله «مردم آذربایجان و آیین های عاشورایی»، از وحید زینالی، چاپ شده در روزنامه رسالت.





برچسب ها : مرثیه اصطلاحلاری  , 
      

استاد مرحوم رحیم مؤذن زاده که به خاطر اذان مشهور و تاریخی اش در حافظه جمعی ایرانیان و بسیاری از مسلمین جای دارد، در سال 1304 در استان اردبیل در خانواده ای متولد شد که شاید بیش از یک قرن به فعالیت های مذهبی می پرداخته اند...
121

پدرش، مرحوم شیخ عبدالکریم اردبیلی، مؤذن بود و زمانی که در مسجد امام تهران اذان می خواند، صدایش به طور زنده از رادیو پخش می شد. شیخ عبدالکریم اردبیلی، تا سال 1322 در منطقه اردبیل به وعظ و اذان گویی مشغول بود و نخستین بار به خاطر اذانی که در این سال در رادیو گفته بود، شهرت پیدا کرد و سپس تا سال 1326 برنامه سحری رادیو را به صورت زنده، از طریق مسجد امام (مسجد شاه سابق) اجرا می کرد و در سال 1329 از دنیا رفت.
ادامه مطلب...



برچسب ها : مقاله‏لر  , 
      

از این پس بدون اخذ مجوز از تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز هیچ‌گونه مجوزی در راستای نصب تبلیغات شهری به هیئت‌های حسینی و مساجد اعطا نخواهد شد.
کارشناس تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: این واحد با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز اقدام به ساماندهی هیئات مذهبی کرده ‌است.
«محمد فتح‌الله‌زاده» کارشناس تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: هدف از این مشارکت نظارت بر محتوا و شکل بنرها است که ضمن حفظ جذابیت و نوآوری با کارشناسی‌هایی که صورت می‌گیرد از آسیب‌های احتمالی پرهیز شده و از نظر محتوای متون دینی، احادیث مأثوره از بزرگان دین مستند بوده و اشعار مذهبی بهترین و بالاترین کیفیت را دارا باشند. وی تصریح کرد: از این پس بدون اخذ مجوز از تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز هیچ‌گونه مجوزی در راستای نصب تبلیغات شهری به هیئت‌های حسینی و مساجد اعطا نخواهد شد.





برچسب ها : خبرلر  , 
      

معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان آذربایجان غربی از برگزاری کنگره پیام‌رسان عاشورا در دی ماه سال جاری در ارومیه خبرداد.
صفیه محمود‌زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زینب‌(س) پیام‌رسان عاشورا، موقعیت شناسی و بصیرت حضرت زینب(س)، جلوه‌های حماسه آفرینی و ایثارگری حضرت زینب در حماسه عاشورا، نقش سخنرانی‌های آتشین حضرت زینب در روشنگری و زنده نگاه داشتن پیام عاشورا، الگو‌های اخلاقی، عبادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و خانه داری حضرت زینب‌(س) برای نسل‌های حال و آینده و تاثیر الگو‌گیری زنان ایرانی از حضرت زینب‌(س) در طول هشت سال دفاع مقدس از محور‌های این همایش است.
ادامه مطلب...



برچسب ها : خبرلر  , 
      

قوشار: حجت الاسلام سید بشیر حسینی میانجی
گر ایسته سوز تاپاسوز هر ایکی جهاندا نجات
دئیون محمد و آل محمده صلوات
گر ایسته سوز آلاسوز کربلایه برگ برات
دئیون محمد وآل محمده صلوات





برچسب ها : شعر  ,