سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبرگزاری فارس: در آستانه ماه محرم ماه عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) دومین کنگره شعر عاشورایی در اردبیل برگزار می‌شود.
مسئول اجرای کنگره شعر عاشورایی در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبیل‌ افزود: تاکنون برای این کنگره بزرگ 217 اثر در قالب شعر از استان‌های مختلف ارسال شده است. شفیع شکوهی گفت: تاکنون از 17 استان کشور شامل گیلان، مازندران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مرکزی، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، استان سمنان و استان همدان آثاری به این کنگره ارسال شده است.
وی مهلت ارسال آثار را آخر مهرماه اعلام کرد و اظهار داشت: اساتید مجرب در طول یک ماه آثار رسیده را بررسی و بعد از دقت و توجه به آثار ارزنده برگزیده‌ترین نمونه‌ها را انتخاب و برای قرائت در کنگره معرفی خواهند کرد.
ادامه مطلب...



برچسب ها : خبرلر  ,  شعر عاشورایی  , 
      

یازار: رحیم نیکبخت
آذربایجان در تاریخ فرهنگ و هویت ایران اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران از این خطه پاک آغاز گردید که از عشق و ارادت مردم مسلمان این سامان به خاندان اهل بیت پیامبر (ص) را حکایت دارد. مهمترین عامل ایستایی و مقاومت جانانه مردم آذربایجان در مقابل متجاوزان عثمانی این عرق مذهبی اصیل بود. تجلی این عشق و محبت سرشار را در شکوفایی ادبیات مرثیه آذربایجان می‌توان مشاهده کرد که از مهمترین اجزای شعر و ادب ایران اسلامی است.
از جمله شعرای مرثیه‌سرای سترگ آذربایجان که متأسفانه گمنام واقع شده است مرحوم میرزا عبدالوهاب متخلص به حقیر خویی (متولد 1258 هجری قمری، وفات 1318 هجری قمری) می‌باشد. بخشی از دیوان وی با نام "دُرّ بی‌نظیر یا دیوان حقیر" به همت مرحوم محمود صادری و گزینش و انتخاب مرحوم حاج صادق تائب تبریزی (متوفی به سال 1386 تهران) در تبریز به صورت چاپ سنگی منتشر گردیده است. خداوند در سالیان گذشته توفیق درک محضر حاج صادق تائب تبریزی مرثیه‌سرای نام‌آشنای آذری را نصیب گردانیده بود از آن شاعر فقیه شنیده‌ام که آثار مرحوم "حقیر خویی" شامل سه دفتر بزرگ بود که دیوان انتشاریافته فوق گلچینی از آن سه دفتر بوده است. حال این سه دفتر کجاست و نزد کیست من نمی‌دانم؟ وظیفه ادب دوستان خویی است که ضمن جمع‌آوری مواریث ارزشمند ادبی و علمی خوی موضوع را پیگیری نمایند.
ادامه مطلب...



برچسب ها : شاعر تانیتیمی  ,  مقاله لر  , 
      

یازار: چاری جلایر (دانشجوی مهندسی عمران)
مختومقلی ارادت خاصی نسبت به امامان و اهل بیت (ع) قایل است که این موضوع در تعدادی از اشعار شاعر به خوبی نمایان می‌باشد. شاعر در اشعار خود از شأن و منزلت آنان به نیکی یاد می‌کنند و بدین ترتیب علاقه و دلبستگی خود را نسبت به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (س) نشان می‌دهد .

بخشله بیزنی:
رسول دامادیدور اوز آرصلانینگ دور،
یا امام علیه بخشله بیزنی
چشم چراغیدور نور عینیمدور،
یا امام حسنه بخشله بیزنی

یالان دنیا کیمه بردی وفائی،
آخرتده آنلار سورار صفانی
شمر ایله یزید بردی جفانی،
یا امام حسینه بخشله بیزنی
ادامه مطلب...



برچسب ها : مختومقلی  ,  شعر مرثیه  ,  اهل بیت  ,  ترکمنی  ,