یازار: مهدی نعلبندی

این وجیزه عرض ادبی بود به محضر استاد، در مقدمه ی کتاب رشحه ی مشک، که عزیزانم هادی لزیری و هادی حسینی و فرید خیری، زحمتش را کشیده اند.

 چه بسیار شنیده‌ایم که؛ سن یازما گؤر قضا نه یازیر.

سعی بر این بود تا این کتاب در زمان حیات استاد عابد و به رسم قدردانی از او که واپسین بازمانده از خیل شاعران جواهرکلام شعر رثایی آذربایجان بود به وی تقدیم گردد، اما چه چاره که موعد انتشار این چند برگ با روزهای رجعت استاد به منزلگاه ازلی و ابدی‌اش مقارن گشت و اینک ...

در مورد این مرد چه می توانم بگویم جز اینکه به قول شهریار؛ گؤزه للرین آخیره قالمیشی‌ایدی. دفتر شعر رثایی آذربایجان بی‌هیچ تعارفی با او بسته شد، مگر اینکه مردی از خویش برون آید و کاری بکند که شهر خالی است ز عشاق.

مرثیه پرداز بزرگ معاصر

من پیش‌تر در باب استاد ابوالعینین شعیشع نوشته بودم که برای تلاوت قرآن به سبک ابوالعینین باید ابوالعینین بود و در مورد او نیز باید بگویم برای نوشتن از عابد باید عابد بود وگرنه؛

این سخن در خورد فهم عام نیست

راه عشق است این ره حمام نیست

 یادش به خیر آن عصر عاشوراهایی که در محضرش زانوی تعلّم می‌زدیم و از حضورش مروارید ادب و معرفت می‌ستاندیم. کمتر لب به تکلم می گشود و چون سخن می گفت هر آنکه در محضرش بود دُر می سفت. شاهد بر این مدعایم تنها چند بیت از اشعار او را می توان آورد:

گؤرن نقش بدیع نسخه‌ی حسنون بولر ائیلوب

سخنگوی ازل عطف بیان حسن پیمبردن

 ***

یئتیشن مقام تجرّده دئیه دیلده لفظ من ایستمز

نه نیازی واردی تکلّمه کی حدیث دل سخن ایستمز

*** 

گونوزلر آیت واللیل دور سر زلفون

نئجه کی حسنون ائده‌ر شرح والضحی گئجه‌لر

 ***

زینبی زنجیر عشقون ائیلیوبدور پای بند

یوخسا اولماز جوهر آزادگی هرگز اسیر

من پیش‌تر و در زمان حیات استاد محمد عابد اگر چه جسارت نموده او را وارث نیّر خوانده ام، اما نکته ای را باید متذکر شوم و آن اینکه در شعر عابد بر خلاف نیّر از شکایت بی حد و حصر از چرخ و روزگار خبری نیست که عابد همه این بلاها را للولاء می داند و آن را لازمه سیر و سلوک عاشق، و همین نکته گویای رفعت و رجحان او بر نیّرتبریزی است از منظر این بی‌مقدار. همه ابیات دیوان عابد تو گویی تفصیل یک جمله مجمل است که حضرت عقیلهًْ‌العرب در مجلس ابن زیاد بر زبان راند و آن اینکه؛ ما رأیت الّاجمیلاً.

جان مشامی قتلگه عطرین کلاموندان آلیر

ختم ائله عابد که یوخدور بو مقاله دلده تاب

http://tabrizestan.blogfa.com/post-6.aspx





برچسب ها : شاعر تانیتیمی  ,